Papp Kornél:
A református közoktatás a XII. zsinati ciklusban.
/2003-2009/

A Magyarországi Református Egyház alkotmányos rendje szerint a 2003. február 28-án megnyílt XII. Zsinat mandátuma végéhez közeledik. Éljünk az alkalom lehetőségével, s vessünk számot az elvégzett munkával, miként alakultak református oktatásügyünk fejlesztésének esélyei a hatesztendős zsinati ciklus időszakában.

A mennyiségi mutatók számbavétele könnyű feladat, hisz a 2002. évi és a 2008. évi adatsor egybevetése egy egyszerű számtani művelettel elvégezhető. A megadott időszakban 20 új intézmény és 43 új feladatellátási hely jött létre. Ez utóbbiak közül 11 az óvoda, 17 az általános iskola, 3 a középiskola, 2 a szakiskola, 8 a művészetoktatási intézmény, valamint 1-1 a diákotthon ill. a szakszolgálat. A 2002. évvégi kormányzati bérpolitika, ill. művészetoktatás helyzetének ellehetet-lenítése következtében 2 feladatellátási helyen szűnt meg a szakképzés, 3 helyen a művészetoktatás és 1 helyen a kollégiumi nevelés az időszakban. Mindez azonban csupán 2 intézmény teljes felszámolását jelentette. Az intézmények száma így 18-cal, az ellátott feladatok száma 36-tal, az oktató-nevelő munkában részvevő növendékek száma pedig mintegy 7.000 fővel gyarapodott.

A 2008/09. tanévben tehát 168 közoktatási feladatot lát el 116 intézmény keretei között a református közoktatás. 33 óvoda, 62 általános iskola, 26 középiskola, 5 szakképző, 11 művészetoktatási, 6 gyógypedagógiai intézmény, 22 diákotthon, valamint 2 pedagógiai szakszolgálat és 1 pedagógiai szakmai szolgáltató intézmény látja el a közfeladatot. A többcélú intézmények száma 36. A 116 intézményt működtető 79 fenntartó közül a 68 egyházközség az intézményhálózat közel háromnegyedét működteti. Köszöntjük új intézményeinket: a Budapest-Fasori Református Egyházközség által fenntartott Csipkebokor Református Óvodát, a papkeszi Bocskai István Református Általános Iskolát és a Hajdúhadházi Református Óvodát. Mindemellett Balatonfőkajáron és Gödön tagintézmény jött létre.

A 2002-es állapothoz képest bekövetkező közel 30 %-os arányú gyarapodás mögött rengeteg anyagi és szellemi áldozat húzódik. Meg kell emlékeznünk a romló külső feltételekről, köztük a jogszabályi feltételrendszer rapszódikus változásairól, mely gyakorisága és nagysága ellenére nem tudta elbizonytalanítani egyházi fenntartóinkat, tanügyigazgatásunkat, s a református pedagógustársadalmat. Csak köszönetünk kifejezésével emlékezhetünk meg mindazokról, akik közreműködtek a folyamatos útkeresésben: zsinati testületeink, zsinati szakbizottságaink - köztük kiemelten az Oktatásügyi Bizottság -, országos pedagógiai szakmai ill. szakmai szolgáltató intézményeink egyaránt döntő szerepet játszottak a tartalmi munkában. Zsinatunk korszakos munkát végzett, 2005-ben módosította a református közoktatási törvényt, majd 2007-ben két új ágazati törvényt fogadott el, a hittanoktatásról ill. a felsőoktatásról.

A oktató-nevelő munka kiegyensúlyozott és szakszerű végzését másrészt a finanszírozási feltételek váratlan megváltozása veszélyeztette 2004 őszétől. Leginkább - az 1998-tól kiválóan működő - közoktatási támogatás rendszerének szétzilálása fenyegetett. A 2005. és 2006. esztendőben csak széleskörű egyházi összefogással lehetett intézményrendszerünk értékeit megőrizni. Az állami költségvetés 2005-től megszűnteti az azonos elvű és mértékű finanszírozás gyakorlatát, ami a szülők szabad iskolaválasztásának alkotmányos jogát csorbítja.

A Magyarországi Református Egyház határozott lépéseinek köszönhető, hogy a Fővárosi Bíróság jogerős ítéletben mondta ki azt, hogy az oktatási kormányzat törvénysértő módon vonta meg a támogatást 2004-ben a gyógypedagógiai oktatásban részt vevő gyermeklétszám után. Talán többen emlékeznek még arra, hogy 4 esztendővel ezelőtt a mezőtúri országos tanévnyitón hívtuk fel a figyelmet a problémára, mennyire felemelő esemény volt autista és mozgássérült gyermekek szavalatát hallgatni.

2008 júniusában adta ki az Állami Számvevőszék egy esztendei vizsgálatának összefoglalását tartalmazó jelentését, miszerint a Kormány 2005-ben és 2006-ban nem a jogszabályoknak megfelelően állapította meg ill. számolta el a közoktatási kiegészítő támogatás összegét, az ÁSZ-jelentés mintegy 2,7 MrdFt állami tartozást állapít meg. Egy hónappal később, július harmadikán egy alkotmánybírósági határozat már nem a kiegészítő támogatás, hanem a normatív juttatások terén bekövetkezett hátrányos megkülönböztetést szünteti meg - egyelőre csak elvi szinten. Elvi szinten, mivel minden pályázati tapasztalat ellenére a héten kihirdetett iskolafelújítási pályázati eredmények mutatják, hogy elvétve, jóval a számarányuk alatt részesülhetnek pályázati forrásból intézményeink: a 253 nyertes pályázatból mindössze 5 (öt) az egyházi, 2 (kettő)a református. A független állami számvevőszki jelentés megállapítja viszont, hogy a fenti hátrányos megkülönböztetés ellenére az erőforrások felhasználása hatékony, az intézmények tevékenysége pedig ered- ményes, amit az intézményi mutatók, a túljelentkezés, az évről évre ismétlődő kompetenciamérések és az érettségi vizsgák eredményei, a gazdasági és törvényes- ségi vizsgálatok eredményei támasztanak alá. Köszönet illeti ismételten a református közoktatás valamennyi szereplőjének erőfeszítését, különösképpen a közel 3000 (háromezer) pedagógus áldozatos munkáját.

A XII. Budapesti Zsinat mandátumának végéhez közeledve, intézményeink nevében tisztelettel köszönjük a Zsinat elnökségének, dr. Bölcskei Gusztáv püspök úrnak és dr. Nagy Sándor főgondnok úrnak a támogató figyelmet, s a határozott kiállást oktatási intézményeink, pedagógusaink érdekeinek védelmében. Köszönetünk jeleként kérjük, hogy fogadják el a mai nap eseményét megörökítő oklevelet, melyen a 116 közoktatási és 5 felsőoktatási intézmény neve is szerepel.
Kovács Dániel Pápai Református Gimnázium volt igazgatója és Aki várt bennünket Bolla Sándor (90 éves) ny.lelkész
Papp Kornél
zsinati irodavezető
|